Skip to content

Hoe gaat bij jullie het gesprek in hoeverre jullie het goede goed doen?

Doen wij het goede goed?
Bram stapt sacherijnig in de auto. De hele middag heeft hij met zijn collega’s zitten evalueren en reflecteren. Iedereen praatte langs elkaar heen en er is niets uitgekomen waar hij iets aan heeft. Zonde van zijn tijd. Gelukkig kan hij nu onderweg naar huis nog snel wat klanten bellen, dat is tenminste nuttig werk.

Iedereen vindt iets anders
Natuurlijk is het belangrijk om af en toe met elkaar even stil te staan bij hoe het gaat. Dit blijkt echter niet eenvoudig, iedereen vindt iets anders belangrijk en is over andere dingen tevreden. En dan praat iedereen ook nog eens langs elkaar heen, doodvermoeiend. Praten over ‘de bedoeling’, of over de gestelde doelen, die al lang geleden opgeschreven zijn, is vaak niet inspirerend. En de cijfers zeggen ook weinig over de kern van ons werk, onze resultaten blijken niet daaruit.

De essentie van het werk in beeld hebben en daar een goed gesprek over voeren, het kan echt!
Het is tof als jullie wel echt gesprek over jullie werk voeren. Een gesprek dat gaat over de dingen die nu spelen. Waarbij jullie kunnen focussen op wat jullie belangrijk vinden. En waardoor jullie zien wat jullie opbrengsten zijn. Wat zijn de ervaringen van onze klanten, worden zij blij van ons werk? Opbrengsten die zichtbaar worden in cijfers maar ook in verhalen, in de mensen die jullie spreken en jullie manier van doen. Eigenlijk is het handig als jullie alles tegelijk overzien: wat jullie vooraf bedacht hadden én wat het oplevert. En juist daar een goed gesprek over voeren.
Dan kunnen jullie zelf vertellen waar jullie blij mee zijn en wat de komende tijd meer aandacht verdient. En als jullie zelf en helder beeld hebben van jullie resultaten kunnen jullie die ook aan anderen tonen.

Als jullie zelf zien hoe wat jullie kwaliteit is, kunnen jullie dat ook aan anderen laten zien!

• De kunst is om een heldere focus met elkaar te hebben.
• De opbrengsten te verzamelen met elkaar, via verschillende media.
• En naar het geheel te kijken van een afstandje, de welbekende ‘helicopterview’.
• En op een onderzoekend hierover met elkaar te spreken zonder direct te oordelen of over te gaan tot actie
Dit is wel even puzzelen en het wordt makkelijker als je er meer ervaring mee hebt. Gelukkig zijn er middelen en mensen die je hier goed bij kunnen helpen, zodat je minder gedoe hebt om dit gesprek op te starten.

Wil jij ook met je collega’s een waardevol gesprek over of jullie het goede goed doen? Ik help je graag. Mail of bel 0624814396

Vriendelijke groet
Janneke Stegink

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.