Blog

 

Astrid is OKE

Astrid Sijbers is al 34 jaar actief in de gehandicaptenzorg en werkt momenteel als procesbegeleider in het team kwaliteit bij Siza en als docent bij het platform ‘Dit vind ik ervan!’ (een aanpak om cliëntervaringen te onderzoeken) . 

Waartoe werk jij? 

Ik vind mensen boeiend en leuk, vooral complexheid. Ze zijn niet eenvoudig. Zeker als je kijkt naar de systemen waarin iemand beweegt, dan draagt iemand veel bij zich. Dus als je met z’n tweeën bent, zijn we indirect toch met heel veel mensen bij elkaar. En ik geniet ervan als mensen stilstaan bij zichzelf en hun vakmanschap. Als ze ontdekkingen doen met vallen en opstaan. En dat geeft mij ook weer nieuwe inzichten. 

Ik werk toe naar meer bewustzijn bij mensen. Dat ze bedenken: ‘Wat ben ik aan het doen? Waaruit doe ik dit en hoe?’ Daarbij nodig ik ze uit om vooral oog te hebben voor het succes, om zichzelf en anderen ook te waarderen. Daarnaast verspreid ik wat werkt en bij wat niet werkt onderzoek ik hoe dat anders kan. 

Hoe geef je vorm aan je werk? 

Ik doe heel veel verschillende dingen. Ik begeleid teams bij reflecties en visitaties, daarbij maak ik ook rapporten. Ik geef diverse trainingen. En ik coach teams en individuen. 

Een rode draad in mijn werk is kijken wie ik voor mij heb. Wie is die ander en hoe sluit ik aan? Vandaaruit kunnen we verder bouwen. Dan voel ik mij het meest senang, ontspannen. Het maakt mij niet uit wie er tegenover mij zit, interieurverzorger of bestuurder. Als ik merk dat ik contact kan maken, als er een wisselwerking is in wat wij samen kunnen, dan kan ik ook meters maken. Dan mag het ook ongemakkelijk worden, dan kan ook de pijn op tafel komen te liggen.

Een concreet voorbeeld: laatst was ik bij een team en ik merkte dat we maar niet konden beginnen met de bijeenkomst, iedereen was nog druk. Ik zat te observeren. Toen 20 minuten later iedereen zat en naar mij keek ben ik begonnen met een korte introductie van wie ik ben en wat de vraag was die ik had gekregen en heb ik mijn observaties gedeeld, met de vraag ‘Wat is hier aan de hand?’. Toen bleek al snel dat in dit team heel erg veel geroddeld werd, er weinig vertrouwen meer was in elkaar. Dan is het veel ongemakkelijker voor het team en ook voor mij. Toch zit ik dan ook ontspannen, want dit is nu op tafel, nu kunnen we samen kijken hoe we verder gaan. 

Wat doe je? 

Mijn werk begint vaak bij een vraag, dat is het startpunt. Wat niet wil zeggen dat dat ook het doel is. We onderzoeken met elkaar wat nu prioriteit heeft. Daarin ben ik veranderd. Het is niet meer ‘u vraagt en wij draaien’. Ik zeg nu bijvoorbeeld: ‘Dit gaan we niet in 1 dag redden met elkaar. Hoe vaak wil je elkaar ontmoeten?’ Ik hou niemand meer voor de gek, ook mijzelf niet. Als ik het wel doe, wordt het mijn doel in plaats van iets waar we gezamenlijk naartoe willen werken. Dan kom je van een koude kermis thuis. Dat is soms ook heel spannend hoor. Soms kiezen ze ervoor om het dan niet te doen, omdat ze het nu toch nog niet willen oppakken. 

Ontspannen Kwaliteit

Ontspannen Kwaliteit is niet altijd vriendelijk en makkelijk. Het is niet altijd een mooie boswandeling, het kan ook een survivaltocht zijn. Als je die niet doet, dan wordt het zeker niet ontspannen, dan blijft het verkeerd of vervelend voelen. 

Kwaliteit begint ermee dat je samen duidelijk hebt waar je voor staat. Op deze manier doen wij de dingen. Hier kunnen mensen op rekenen bij ons en ons op aanspreken, dat kunnen we ook onderling. Dit is wat wij in verbinding met elkaar kunnen doen. Vaak merk ik dat er heel veel verschillende verwachtingen en beelden zijn en dat teams geen gezamenlijke visie hebben, geen stip op de horizon. Als je nu aan deze woning denkt, en mensen zijn op zoek naar een plek voor hun kind, waarom zouden ze dan hier moeten komen. Dat soort vragen stel ik dan. 

Ik ben een verbinder en op een speelse manier kan ik mensen bewegen om meer bewust te worden, dan kunnen ze groeien en krijgen ze een twinkel in hun ogen. Dat lukt alleen als ik echt ben en ontspannen en dat is steeds vaker. 

Welke optie is bij jou van toepassing? 

  1. Wil jij ook net als Astrid ontspannen boven tafel krijgen wat er echt toe doet. Kan je hier nog hulp bij gebruiken? Laat het weten, ik help je graag. Bel of mail.
  • Herken je iets of wil je ook geïnterviewd worden, of weet je iemand die OKE is? Laat het ook weten. 
  • Wil jij een gratis OKE-consult? Een uur lang onverdeelde aandacht hoe jij je verder kan ontwikkelen, zodat je meer een relaxte werkhouding hebt en meer resultaten bereikt? Dan hoor ik het graag. 

Ik hoor/lees het graag. 

Vriendelijke groet

Janneke Stegink – de Graaff

Hoe gaat bij jullie het gesprek in hoeverre jullie het goede goed doen?

Doen wij het goede goed?
Bram stapt sacherijnig in de auto. De hele middag heeft hij met zijn collega’s zitten evalueren en reflecteren. Iedereen praatte langs elkaar heen en er is niets uitgekomen waar hij iets aan heeft. Zonde van zijn tijd. Gelukkig kan hij nu onderweg naar huis nog snel wat klanten bellen, dat is tenminste nuttig werk.

Iedereen vindt iets anders
Natuurlijk is het belangrijk om af en toe met elkaar even stil te staan bij hoe het gaat. Dit blijkt echter niet eenvoudig, iedereen vindt iets anders belangrijk en is over andere dingen tevreden. (meer…)

Roel geniet weer van zijn werk!

Roel is een oprechte, gedreven, slimme man die graag het goede wil doen op zijn werk en thuis. Hij heeft een sleutelpositie tussen medewerkers en het management en als het op het ene front rustig is, duikt er elders altijd wel iets urgents op waarvoor hij nodig is om het op te lossen. Thuis heeft hij het getroffen met een leuke vrouw en twee dochters met wie het goed gaat. Hij baalt er wel van dat hij te weinig energie heeft om echt van ze te genieten. Ze doen wel leuke dingen, maar hij is vaak afwezig. De uitdagingen zijn hem boven het hoofd gegroeid. Afgelopen maanden heeft hij zelfs thuis gezeten omdat hij geen puf meer had om iets te doen. Hij was overspannen.

Als wij contact hebben over het traject is hij net weer aan het werk. Het gaat nu wel elke keer wat beter, maar het lukt hem nog niet om zijn draai te vinden. Hij volgt en analyseert alles wat er gebeurt, op zoek naar mogelijkheden om dingen te vereenvoudigen of efficiënter te doen. Hij wil zijn werk goed doen, daar weer van genieten, zonder dat hij weer overspoeld wordt, want dat was echt heel naar. Het voelt nog steeds alsof hij energie tekort komt (meer…)

Wat is jouw innerlijke kompas?

‘Je kan het’, verzucht Suzanne

Suzanne, een succesvolle programmamanager, parkeert haar auto. Ze kijkt nog één keer in de spiegel, slaakt een diepe zucht en denkt: je kan het. Ze heeft zo een gesprek met de bestuurder om de nieuwe plannen te bespreken. Wat hij vindt, is cruciaal. Tegelijkertijd wil ze ook de andere betrokkenen meekrijgen en weet ze al dat ze hem niet in alles tegemoet kan komen. Er zijn ook zoveel belangen gemoeid met dit programma. De financier volgt het met belangstelling en ook de OR volgt het programma op de voet. En eigenlijk is het natuurlijk allemaal bedoeld om de kwaliteit voor de klanten te verbeteren. Suzanne werkt hard om iedereen enthousiast te houden en soms, zo op zaterdagochtend als ze moe wakker wordt, vraagt ze zich af of zij er nog blij van wordt. Dit programma is echt wel gaaf, maar ze wordt er ook doodmoe van. Ze heeft de hele tijd het gevoel dat ze achter de feiten en mensen aanloopt.

Loop jij weleens achter jezelf aan?

Net als Suzanne zijn er meer gedreven mensen die bewegingen, programma’s of projecten leiden en continu het gevoel hebben dat ze ‘geleefd worden’. De vragen, opdrachten en verwachtingen stromen binnen en het werk is nooit af. Dit is ook een goed teken, het werk doet ertoe, mensen weten je te vinden. Het werk is leuk en interessant, althans dat zou het moeten zijn vind je. (meer…)

Ondersteuning bij werkelijke verandering ‘De manier waarop’ maakt het verschil

Jij hebt een heldere visie. Jij wil een ontwikkeling initeren of versterken die bijdraagt aan de kwaliteit die clienten, bewoners of scholieren ervaren. Jij wil meedoen, reflecteren en bent betrokken. Alleen de vraag is hoe ga je dit voor elkaar krijgen?

De geijkte paden, genereren reuring maar de klanten merken hier niets van, het is alsof er lucht alleen wordt verplaatst.. Er moet ook al zoveel, . de regie ligt op de verkeerde plek of mensen nemen hun verantwoordelijkheid niet.Of er zijn wel volop ideeen, maar nog geen vorm of proces om het concreet te maken. Kortom het is geen eenvoudige ambitie, en gelukkig je hoeft het niet alleen te doen. (meer…)